Techbedrijven hebben marketing al jaren goed begrepen. Als je de aandacht wilt trekken, moet je ‘thought leader’ zijn, een autoriteit op een bepaald kennisgebied. Maar ook andere bedrijven beginnen in te zien dat het delen van kennis dé manier is om de aandacht te trekken.

Een goed voorbeeld is Philips. Van oudsher een lampenverkoper, maar nu voornamelijk gericht op innovaties in de gezondheidszorg. De kennis die Philips op dat gebied heeft, is te vinden op de website Future Health Index. Daar vind je blogs, infographics en video’s over de nieuwste ontwikkelingen binnen de zorgsector. Opmerkelijk is, dat in geen van de artikelen het woord Philips valt. Er wordt geen reclame gemaakt voor hun producten, maar er worden ideeën gedeeld.

En die ideeën, die worden ook echt letterlijk gedeeld. Door werknemers, potentiële klanten en allerlei andere mensen die actief zijn in die sector. Zo ontstaat er een autoriteit die kennis deelt waar potentiële klanten echt wat aan hebben. En hoe meer een idee gedeeld wordt, hoe meer een bedrijf geassocieerd wordt met dat idee. Er ontstaat ‘thought leadership’.

Nu heeft niet ieder bedrijf het bereik van Philips, maar heeft wel elk bedrijf een uniek verhaal te vertellen. Een van dé manieren om dat verhaal te vertellen, is het ook daadwerkelijk te vertellen. Een goede en aansprekende vorm daarvoor is een podcast.

Podcasting

Podcasting is een van de snelst groeiend manieren om verhalen te vertellen en autoriteit te tonen. Of je nou met een kleine start-up begint, of je bent al gevestigde orde, podcasts kunnen je invloed in korte tijd vergroten.

Een podcasts is per definitie toegankelijk, iedereen kan op play drukken en luisteren. Een goede podcast vertelt een duidelijk verhaal met een kop en een staart. Als maker bepaal je zelf op welke unieke kwaliteiten van je bedrijf je de nadruk wilt leggen, zonder dat je typisch marketingjargon hoeft te gebruiken. In een podcast over warmtepompen hoor je niet waarom warmtepompen goed zijn. Nee, je hoort hoe afhankelijk we van gas zijn geworden en hoe we dat moeten opvangen als het op is.

Met een podcast laat je de luisteraar weten dat je voor loopt op de rest en ze bij jou moeten zijn als het even niet duidelijk is wat die volgende stap is. Zodra mensen horen dat ze voor vooruitgang en innovatie bij jouw idee, jouw bedrijf of organisatie moeten zijn. Dan ben je een sound leader.