ECOmerce
Bol.com
Tegenwoordig kun je bijna alles online kopen. Van televisies tot komkommers, van galajurken tot ovenwanten. Maar is dat online shoppen nou wel zo duurzaam? In deze 6-delige serie van de podcast ECO-merce bekijken we de huidige staat van duurzaamheid in de e-commerce.
Het doel
Met ECOmerce wilde bol.com een eerlijk en inhoudelijk gesprek op gang brengen over de impact van online winkelen op het milieu. In een tijd waarin vrijwel alles online te koop is, groeit ook de behoefte aan transparantie: hoe duurzaam is e-commerce eigenlijk? De podcast moest consumenten én professionals inzicht geven in de hele keten, van bestelling tot bezorging, én laten zien welke duurzame initiatieven er al zijn in de sector.
De uitvoering
Microphone Media ontwikkelde en produceerde in opdracht van bol.com een zesdelige podcastserie waarin journalist Frank Kromer op onderzoek uitgaat. In elke aflevering zoomt hij in op een ander onderdeel van de logistieke keten: van retouren en verpakkingen tot magazijnen en de last mile. Met gesprekken op locatie en interviews met experts maakt de serie de complexe keten tastbaar. Microphone Media verzorgde de redactie, productie, opname en montage, met oog voor journalistieke diepgang en storytelling.