Het geheim van het Meisje met de parel

Nationale-Nederlanden

Voor Nationale-Nederlanden produceerden wij de podcastseries ‘Het geheim van het Meisje met de parel’ en ‘Het geheim van...’. In beide series duikt Splinter Chabot in de verhalen achter Nederlandse kunst.

Het doel

Met Het geheim van het Meisje met de parel wil Nationale-Nederlanden (NN) kunst toegankelijk maken voor een breder publiek. Kunst verrijkt, inspireert en heeft een bewezen positieve invloed op (mentaal) welzijn. Toch is een museumbezoek niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom brengen we de verhalen achter iconische kunstwerken naar de luisteraar – laagdrempelig en inspirerend, gewoon vanuit huis of onderweg. Door kunst op deze manier tot leven te brengen, hopen we nieuwsgierigheid te wekken en meer mensen te enthousiasmeren om zelf de kracht van kunst te ervaren, in het museum of daarbuiten.

De uitvoering

In Het geheim van het Meisje met de parel neemt host Splinter Chabot de luisteraar mee op een avontuurlijke zoektocht naar de mysteries achter het iconische schilderij van Johannes Vermeer. Meisje met de parel is een van de meest herkenbare kunstwerken van Nederland en wordt door velen beschouwd als het mooiste schilderij van ons land.

In drie afleveringen onderzoekt Splinter op een toegankelijke manier de geheimen van het schilderij en spreekt hij met experts zoals restaurator Abbie Vandivere en kunstenares Charlotte Caspers. Dit resulteert in een rijke, educatieve en meeslepende luisterervaring.

In het tweede seizoen zet Splinter zijn zoektocht voort en duikt hij in het wereldwijde succes van kunstenaars als Mondriaan, Escher, Iris van Herpen, Rembrandt en Erwin Olaf.

Videos

Het geheim van het Meisje met de parel trailer seizoen 1

Het geheim van ... seizoen 2

Winnaar CMTA Content Marketing Awards 2023

Winnaar Sponsorring 2023

Nominatie Grand Prix Content Marketing 2023

Abbie Vandivere, restaurator bij het Mauritshui, bij het Meisje met de parel

Splinter Chabot, presentator van de podast Het geheim van ...

Splinter in gesprek met Martine Gosselink, directeur Mauritshuis

Erik de Jong (Spinvis) in gesprek met Splinter in de studio van Microphone Media

Wil je ontdekken wat een podcast voor jouw organisatie oplevert?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang handige tips, trends en inspiratie voor je podcast in je inbox.